Toen ik laatst een paar dagen in Londen vakantiëerde, werd de komst al luid en duidelijk aangekondigd op posters en de dubbeldekker-bussen. 11 Mei zou 28 Weeks later zijn première beleven in de UK. Omdat wij onze tijd in Engeland niet binnen de muren van een bioscoop wilden spenderen, besloot ik de film, waar ik enorm naar uitkeek, tezijnertijd wel in Nederland te bekijken niet wetende dat-ie hier pas 20 september in de bioscoop komt. Ik herhaal: 20 september!
Aankondigingen op Londense bussen
Zieke horrorfanaticus als ik ben en vooral van de betere zombieflick, moest ik het doen met de gruwelijk vette trailer en enkele vrijgegeven clips, wachtend op de dag dat ik naar de bios mag. Dat zou ik nooit redden. Voorganger ’28 Days later’ (2002) heb ik al tig keer gezien en de komst van George A. Romero’s ‘Diary of the dead’ duurt ook nog eeuwen. What to do? Het internet dan maar? Waarom niet eigenlijk. Ik koop de film toch wel als-ie over duizend maanden in de winkel ligt. Maar helaas was er lange tijd enkel een cam-versie te vinden. Zelfs varianten nagesynchroniseerd in het Duits, Russisch en Frans. Ik ben gek op taal, maar dat is echt niks voor mij. Maar vandaag was het raak. De dvd-screener was uitgelekt. En gelijk maar voorzien van Nederlandse ondertitels. Als een iets te enthousiaste adhd’er met hyperventilatie laadde ik de 800 mb neder en zette de fik in de disc. Een half uurtje later zat deze jongen voor de teevee. Met ’28 Weeks later’ in perfecte kwaliteit in de dvd-speler. Acht weken eerder dan zou mogen. Sorry, 20th Century Fox!
Deze posters verschenen 28 dagen voor de première overal in Londen
Het Engelse 28 Weeks gaat verder waar 28 Days ophield. Zelf vatten ze de tijdslijn als volgt samen:
15 Days Later: Mainland Britain is quarantined
28 Days Later: Mainland Britain has been destroyed by the rage virus
5 Weeks Later: The infected have died of starvation
11 Weeks Later: An American-Led NATO force enters London
18 Weeks Later: Mainland Britain is declared free of infection
24 Weeks Later: Reconstruction begins
28 Weeks Later: de film begint
Je ziet het. De Amerikanen bemoeien zich er mee en schieten de Britten te hulp. Het virus is niet meer aanwezig in Londen en langzaam aan worden er weer mensen toegelaten in een afgeschermd gebied in de stad, omringd door water. Vader Don (Robert Carlyle) wacht op de komst van zijn twee kinderen die per trein aankomen in Londen. Hij vertelt ze dat hij met eigen ogen zag dat hun moeder Alice ten prooi viel aan een horde “besmette mensen” (ach, laten we ze voor het gemak maar zombies noemen) en hij haar niet kon helpen. Sterker: hij redde zijn eigen haggie, zo zien we in de beginscène. Staat hij even later voor aap als mams later weer levend en wel verschijnt. Vanaf dit moment gaat het mis en zoals het een goeie horrorfilm betaamd: all hell breaks lose als het virus toch niet verdwenen is.
Triviantvraag: kunnen zombies zwemmen?
Laat ik er geen doekjes om winden. 28 Weeks is een zeer goede film, zo niet beter dan zijn voorganger. De sprintende en bloedbrakende zombies zijn doodeng en de film zet een zeer sfeervol, onheilspellend en apocalyptisch toekomstbeeld neer, dat overigens ook doet denken aan het sterke ‘Children of men’ (2006). In tegenstelling tot 28 Days is 28 Weeks op het vertrouwde 35mm film gedraaid, wat er mijns inziens net wat voller en warmer uitziet. In de regisseurstoel zit ditmaal de Spanjaard Juan Carlos Fresnadillo, die eerder het zeer aardige en vreemde ‘Intacto’ (2001) maakte. Danny Boyle produceerde het geheel.
De Romero-zombie
Bij het maken van een zombiefilm ontkom je niet aan de klassieke ‘Living dead’-serie van de zombiemeester George A. Romero en de makers geven dan ook heel wat knipogen weg. Zo doet het afgebakende stadsdeel denken aan de Fiddler’s Green toren in Romero’s ‘Land of the dead‘ (2005) en is de immer terugkerende zombie, die zelfs nog emoties lijkt te tonen terug te halen op aai-zombie Bub uit ‘Day of the dead‘ (1985). Ook zullen de zombies niet elkaar, maar enkel de levenden aanvallen. Het grootste verschil met de Romero films is natuurlijk het feit dat de zombies niet strompelen maar rennen, wat voor puristen reden genoeg is om de film niet serieus te nemen. In het lijf van een levende dode stroomt namelijk geen bloed meer en alles rot weg. Hoe kan zo’n mens dan nog rennen? Aan de andere kant zijn dit geen zombies, maar besmette mensen. Een paar seconden na besmetting transformeren de slachtoffers in extreem agressieve monsters (het virus is immers ontstaan uit een mislukt experiment om agressiviteit in te dammen). Voor beide argumenten valt wat te zeggen. En één rennende of twintig strompelende zombies, ze blijven allemaal even eng. Zie bijvoorbeeld ook de morsdode hardlopers in de remake van ‘Dawn of the dead’ uit 2004.
28 Weeks speelt actueel in op een aantal zaken. Zo kun je de Amerikaanse bemoeienis zien als kritiek op Bush’ Irak-oorlog en de plot vergelijken met de gebeurtenissen van 9-11 in New York. De virusuitbraak zelf is terug te halen op de SARS epidemie in 2002 en 2003 of zaken als de vogelgriep en gekke koeienziekte. Het meest interessante is het om de onderlinge verhoudingen tussen overlevers te zien. Hoe de mensen omgaan met een zombie-uitbraak. Romero is hier heer en meester in en ook de briljante stripserie ‘The walking dead‘ van Robert Kirkman handelt hier uitgebreid over. 28 Weeks en in grotere mate 28 Days zet de levende mens als monster neer. Het leger als grootste killer.
‘The Walking Dead’ cover
Ik ben in elk geval besmet geraakt door het 28-virus en bid op mijn blote knietjes dat deel drie er aan komt. Ik beloof bij deze plechtig dat ik de film ook nog eens met veel plezier op het witte doek zal kijken en keurig de dvd zal kopen. Heb ik mijn illegale download, samen met deze prijzende woorden, weer verantwoord. Gaat dat zien!
Goed verhaal. En een goede film ja, al vond ik ‘m bij tijd en wijle very scary. En hoe had je de film in Londen willen zien terwijl je vier dagen voor de première voet op Nederlandse bodem zetten? Maar dat terzijde.
Anyway. Rennende agressieve mensen vind ik verdomd eng, ik ben meer voor strompelende zombies. Ik persoonlijk kijk uit naar de nieuwe van Romero. Met échte zombies.
Het verhaal van ’28 days later’ deed me zo nu en dan denken aan ‘Day of the Triffids’, voor mij was het vooral de muziek die deze film zo interessant maakte. Die scene op de snelweg met daaronder de muziek van Godspeed You Black Emperor, onvergetelijk!
En tja, dat wachten. Wellicht was dat eerste deel niet zo een succes in Nederland (kan het me niet meer voor de geest halen). En denk maar zo, het wachten is niet zo lang als toen met het eerste deel van de Star Wars saga (6 maanden, als ik me niet vergis).
Bovendien, een film komt toch niet zo goed over op een klein scherm? Toch?
Goed artikel Menno. Ben benieuwd naar dit vervolg. Overigens stoor ik me niet zo aan wel/niet zombies omdat de monsters rennen. Waarom kan het niet allebei? Van vampiers heb je immers ook verschillende versies -iedere verhalenverteller bedenkt wat ie nodig heeft. Niet wakker van liggen lijkt me. Al vind ik zelf rennende gevaarlijker eruit zien.
Moeder copulerende poep!
Ik vind persoonlijk een hard vliegende mug echt HEUL irritant.
Maar om daar nou een film van te maken…
Wellicht is het ook een idee om een soort 91/2 weeks te maken, dat zombies elkaar met vlees behangen en dat van elkaar afeten enzo…
Lijkt me vet.
Goed stuk Menno. Wellicht ga ik em nu ook wel zien…..
Ik loop graag achter de feiten aan, maar een maand na dato toch even mijn 2cts over strompelende of rennende zombies.
Strompel is old skoel maar van een lijk dat net zo hard loopt als mn oma zou ik toch minder bang worden dan van een lijk dat even een sprintje kan trekken…
I have said..
@mvdw: seksende zombies zijn o.a. te zien in BrainDead….
Helaas is van uitstel afstel gekomen. Zelf heb ik de film nu maar bekeken via http://www.tv-links.co.uk/, al heb ik het idee dat het (nog) beter overkomt op het grote scherm.
Nu maar wachten, of Hostel2 in de bioscopen komt 😉
Gisteren eindelijk 28 Weeks Later gezien. Onderhoudende flick, dat zeker! Zojuist net 30 Days of Night gezien en hoewel daar geen zombies in voorkomen, maar een soort van vampiers (?) vond ik deze eigenlijk iets spannender dan bovenstaande flick. Het feit dat alles zich ’s nachts afspeelt in een klein van de wereld afgesloten dorp, geeft een fijn claustrofobisch effect, wat de spanning aanzienlijk opdrijft. Mooi gedraaid zijn ze allebei, maar de kleur van bloed contrasteert wel heel mooi bij de witte sneeuw. Wat mij betreft een voorzichtige voorkeur voor 30 days of night.
Hm, ik heb 30 Days of Night halverwege uitgezet. Voorspelbaar geheel, saaie vlakke karakters met witte tanden en clichématige intwikkelingen. Zal de tweede helft toch weer eens uitzitten als jij zegt dat-ie zo spannend is.