Na zijn immens succesvolle nummer 1-remix van Elvis Presley’s ‘A little less conversation’ mocht Neerlands trots in bange dagen Junkie XL laatst ook een nummer (‘4 Minutes’) van Madonna bewerken. Prachtig nieuws natuurlijk voor deze sympathieke deejay uit Lichtenvoorde.
Voordat hij in een uitzending van De Wereld Draait Door Matthijs van Nieuwkerk uitgebreid kon laten horen en zien hoe deze mix klinkt, kregen ze het even over ander muzikaal werk van Junkie XL, namelijk dat van de “emotiemuziek” bij games. Ik ergerde me nogal aan Van Nieuwkerk die de spelcultuur wel heel erg ridiculiseerde en verre van serieus nam. Junkie XL maakt al jaren muziek voor games en heeft onlangs zijn werk voor het nieuwe spel van EA Games, ‘Need for Speed: ProStreet‘, afgerond. Geen kleintje in de wereld van racegames. Ook artiesten als Bloc Party, The Rapture, TV on the Radio en The Yeah Yeah Yeahs leverden muziek voor dit spel.
Van Nieuwkerk snapte er niets van en klungelde zijn omschrijving van het spel aaneen met zinnetjes als “een autootje dat een ander autootje inhaalt” en vragen als “is dat toegepaste kunst?” en “leg je hier eer in?”. Het liefst wilde Matthijs gewoon vragen: “Ben jij als internationaal succesvol artiest wel goed bij je hoofd om mee te werken aan zoiets onbenulligs als een videospelletje dat enkel door kinderen wordt gespeeld? Heb je niets beters te doen?”.
Wat Matthijs niet weet is dat de gamesindustrie inmiddels meer geld genereert dan de filmindustrie. Niet alleen in Holland, waar de omzet meer dan 1 miljard euro per jaar is, maar ook in de rest van de wereld. Junkie XL wees Matthijs er dan ook terecht op dat hij het grootste bereik via games heeft en niet via singles en cd’s. Van ProStreet werden afgelopen Kerst alleen al 6 miljoen exemplaren verkocht. Gemiddeld spelen vier personen dit spel, wat neerkomt op 24 miljoen mensen die jouw muziek beluisteren. Da’s niet niks. Wat de pet van Matthijs al helemaal te boven ging was Junkie’s uitleg over deze emotiemuziek bij de games. Het komt er op neer dat de muziek die hij maakt voor deze game interactief is, in de zin dat de speler met de besturing van de racewagen de mate van heftigheid van de muziek bepaalt. De emoties van de speler worden op deze manier getriggerd door de muziek. En het grappige is dat ze het zelf doen, want rijd je met je auto de berm in, dan hoor je andere muziek dan als je keurig op de weg blijft.
Een interessante ontwikkeling en in feite een nieuwe manier van muziek aan de man brengen. Een game als ‘Grand Theft Auto’ introduceerde al een soortgelijke interactiviteit door de speler tijdens het autorijden te laten kiezen uit een groot aantal verschillende radiostations. Zo kan de games- én de muziekindustrie je tijdens het scheuren door de bochten met nieuwe muziek kennis laten maken die je onbewust tot je neemt. Uiteraard wordt deze muziek maar al te graag geleverd door bekende bands en artiesten, want -zoals gezegd- het bereik is enorm en daarmee ook de zak met centjes.
Junkie XL over Need for Speed ProStreet en gamemuziek in het algemeen
Overigens was het in GTA ook mogelijk je eigen playlist samen te stellen uit je eigen MP3 verzameling. Over interactiviteit gesproken. Met de emotiemuziek van artiesten als Junkie XL is de interactie weer een stapje verder. Niet alleen bepaal je nu zelf de muziek, je kunt er zelfs een eigen remix van maken, al dan niet bewust!
Wat zal de volgende stap zijn? Zelf de muziek maken? Aan de slag dan maar met de Guitar Hero‘s en SingStar‘s! Moet Matthijs zich wel even goed inlezen.
Ja, dat was een gemiste kans. Niet zo netjes ook. Wat deed GTA4 ook al weer in de eerste week? Oja, een half miljard dollar….
Instant update: Junkie XL is een van zomergasten dit seizoen! Op 3 augustus is het zijn beurt, zie de site van Zomergasten.
Toch onvoorstelbaar dat onze lieve Matthijs geen enkel onderzoek noodzakelijk acht voor hij een dergelijke artiest van stal haalt.
En dan doet hij alsof Junkie XL zijn tijd verdoet met het verlenen/verkopen van rechten aan een spelletje. Dat die lolbroek doorheeft dat Junkie XL zijn tijd meer verdoet aan onzinnige interviews dan aan een nieuwe invulling van zijn core-business.
Oneens met jullie allemaal. Junkie is okee, dat staat buiten kijf, maar come on – computerspelletjes. Het enige argument hier is bovendien verkoopcijfers. Geen woord over de kwaliteit. “Wat Matthijs niet weet is dat de gamesindustrie inmiddels meer geld genereert dan de filmindustrie.” Gatverdamme. Alsof Matthijs, integer kunstjournalist als hij is, zich daarover druk zou moeten maken. “Toch onvoorstelbaar dat onze lieve Matthijs geen enkel onderzoek noodzakelijk acht voor hij een dergelijke artiest van stal haalt.” I rest my case. De beste stuurlui, etc.
@Peter: ik heb het niet alleen over het grote geld dat de gamesmuziek oplevert, maar de meerwaarde van dit soort muziek: de emotiemuziek en de mate van interactiviteit.
Het viel me op dat Matthijs een barreslecht nummer als ‘4 Minutes’ -dat dan toevallig van de Grote Madonna komt- belangrijker acht dan de gamesmuziek van Junkie XL, die a) meer mensen bereikt, b) veel vernieuwender en interessanter is en ja c) Junkie ook nog eens meer geld oplevert.
Ik heb Junkie even hoog zitten als Madonna, dus daar wil ik vanaf wezen (4 minutes is idd bagger). Feit is wel dat Junkie met zijn gamesmuziek mensen bereikt die het, in dit geval, om de games te doen is. Je gaat toch ook niet de componist van de Jurassic Park-films prijzen om zijn publieksbereik, omdat hij toevallig met Spielberg meelift? Die muziek is een leuk extra, prima vakwerk, maar geen interessante kunst op zich. Los van dit alles: Matthijs stelde zich gewoon kritisch op, stelde wat stekelige vragen (uitstekend voorbereid overigens, weet ik van binnenuit) maar dat is in het entertainmentwereldje not done. Gewoon meejuichen en alles geweldig vinden, dat is de norm.
Het gaat toch ook niet om kwaliteit? Wat Junkie wil is zijn muziek aan zoveel mogelijk mensen ten gehore brengen. Opdat zij ervan genieten en het hun leven drastisch verrijkt. 🙂 Waarom zou een game daar niet geschikt voor zijn? Lijkt me een goede manier om mensen met je muziek in aanraking te brengen. Wat dat betreft zijn verkoopcijfers een prima argument. Dan hoef je de muziek niet geweldig te vinden, maar dan mag je best meejuichen en blij zijn voor Junkie. Jeej! Jippie! Junkie!