Tijd voor deel 2 van de rubriek EW-Expo. Zagen we in de voorgaande aflevering fotografe Karin nog voorbij flitsen, vandaag is het podium voor een schilder: Raymond de Bois.
De autodidact Raymond de Bois experimenteert graag met verschillende verftechnieken zoals olieverf, acryl en aquarel. De serie die in deze EW-Expo centraal staat is uitgevoerd in aquarel en Oost-Indische inkt en is gebaseerd op oude prentenboektekeningen. Het zijn snapshots van een zwerfhond in diverse situaties. Vooral op papier gezet omdat hij graag de mogelijkheden van aquarel wilde onderzoeken, wat niet makkelijk is en door veel oefening eigen gemaakt moet worden. Bij aquarel moet de penseelstreek immers meteen raak zijn omdat de kleuren direct in het papier vloeien.
Inmiddels is Raymond weer afgestapt van de aquarel en teruggekeerd naar zijn oude liefde: de olieverf. Momenteel is hij bezig met een serie van 12 olieverfschilderijen. De Bois: “Deze nieuwe serie moet een enigszins magisch realistische indruk geven en ze zijn geïnspireerd op de schilderijen van Carel Willink, een schilder die ik al sinds mijn jeugd bewonder. Willink maakte tot op hoge leeftijd nog prachtige, ietwat vervreemde, schilderijen. Mijn volgende serie schilderijen geven ook een magisch realistische indruk maar schromen abstracte elementen niet”.
Wellicht voor een volgende EW-Expo? Voor nu 12 met veel liefde vervaardigde prentenboekillustraties. Met trots gepresenteerd door en op Eeuwig Weekend!
Ik was laatst bij de expo van Friedrich die bijna alle figuren in zijn schilderijen met de rug naar de toeschouwer schildert. Zodat toeschouwer en geschilderde figuur samen naar de natuur kijken en de toeschouwer zich onderdeel waant van het schilderij. Datzelfde gevoel heb ik met nummer 9.
Mooie reeks!
Mooi gemaakt, bijna lieflijk werk van De Bois. Echter niet helemaal mijn smaak (ben niet zo van de prentenboeken en honden), maar ben wel erg benieuwd naar zijn nieuwe werk geinspireerd door Carel Willink.
Ik sluit me geheel bij Michael aan…..