En daar is de derde videoclip van Bowie’s nieuwe plaat The Next Day, getiteld ‘The Next Day’. Na een paar uur alweer van YouTube verwijderd wegens “explicit content”. Ja, er is zijn heel vluchtig ontblote tieten te zien en de mooie Franse actrice Marion Cotillard spuit bloed uit haar handen wegens een accuut gevalletje stigmata, maar come on. Is dit nu echt zo schokkend? Of is het te anti-christelijk? Is het iets teveel kritiek op de huichelende hypocriete priesters?
Enfin. De clip is inmiddels weer terug op YouTube, maar nu met “(explicit)” achter de titel. Sja.
Maar wat zien we nu eigenlijk? Waar gaat het nummer over?
Het moge duidelijk zijn dat Bowie een soort Messias speelt. Bowie als god. Dat wist ik al jaren, maar nu wordt het ons wel heel duidelijk voorgeschoteld. De songtekst laat er ook geen twijfel over bestaan:
Here I am
Not quite dying
My body left to rot in a hollow tree
Its branches throwing shadows
On the gallows for me
And the next day
And the next
And another day
De herrijzenis van Christus. Ik ben helemaal niet dood. Daar lag mijn aardse lichaam, dat waren de galgen en dat zijn drie dagen die nodig waren om te herrijzen.
De clip begint met het tonen van de naam van de louche hoerenclub waar de priesters en kardinalen heengaan: ‘The Decameron‘, een verwijzing naar een middeleeuwse verzameling van honderd verhalen van de Italiaanse dichter en geleerde Giovanni Boccaccio schreef, daterend uit 1349-1360. De Decamerone is berucht om zijn erotische verhalen. Een link naar de hoerenclub en de tien dagen waarop de verhalen verteld worden (and the next day and another day). Het lijkt dan ook geen toeval meer dat de kerkklok ook tien keer luidt in het begin van de clip.
Producer Tony Visconti zei voor het uitkomen van het album al over de titeltrack: “He was reading a lot of medieval English history books, and he came up with one medieval English history song. That’s the title track, “The Next Day.” It’s about somebody who was a tyrant, very insignificant; I didn’t even know who he was talking about. But if you read the lyrics, it’s quite a horrific story.”
Hier een schilderij van Sandro Boticelli uit 1483, dat het achtste vertelling van de vijfde dag uit de Decamerone uitbeeld. De dame die in haar benen wordt gebeten door de honden, is dat niet de blote boezem-dame in de clip?
Priester Gary Oldman is een hoerenloper en slaat een bedelaar knock-out. Het christendom wordt niet bepaald rooskleurig afgebeeld, wat in de lyrics ook al naar voren kwam:
First they give you everything that you want
Then they take back everything that you have
They live upon their feet and they die upon their knees
They can work with satan while they dress like the saints
They know god exists for the devil told them so
They scream my name aloud down into the well below
Hij begeleidt de heilige Lucia naar binnen, te herkennen aan de schaal met twee ogen die ze vasthoudt. Een martelares. Naast haar lijkt Jeanne d’Arc te zitten, nog een martelares. Wie is de linkerdame aan de tafel? Bowie zelf is de zanger van een bandje in de club en komt pas na ongeveer een minuut in beeld (de clip duurt drie minuten). Op het eind bedankt hij de acteurs Gary en Marion en vervolgens iedereen (de rest van de cast en crew of ons kijkers?) en -ploef- verdwijnt als in een oude Melies film. Betekent dit dat hij weer het kluizenaarschap ingaat? Weer achterover leunen en kijken wat het volk van zijn nieuwste werk vindt? Of erger nog: hij verdwijnt voorgoed. Geen concerten meer, geen nieuwe plaat. Wie het weet, mag het zeggen.
Intrigerend is het zeker.
Als reactie op het censureren van de clip door YouTube, censureerde ik vervolgens al het aanstootgevende in de clip en uploadde ‘The Next Day’ opnieuw:
Laten we hopen dat hij niet voorgoed verdwijnt!!! Ik word persoonlijk zeer droevig van het einde…Bedankt weer voor deze smakelijke toelichting! Geweldig!